Ny digital vei for vegvesenet

Digitaliserer sammen: Ann-Kristin Skarbøvig, direktør i Sopra Steria, og Lars B. Kalfoss, IT-direktør i Statens vegvesen. Foto: Ingvild Hauge/Sopra Steria

Med hjelp fra en ny skyplattform skal Statens vegvesen effektivt håndtere fem millioner årlige publikumshenvendelser.

– Dette prosjektet skal etablere ServiceNow som en fremtidsrettet og fleksibel digitaliseringsplattform, sier Lars B. Kalfoss, IT-direktør i Statens vegvesen.

Statens vegvesen har gitt Sopra Steria i oppdrag å etablere ServiceNow som digitaliseringsplattform for hele etaten, i det som kalles Flyt-prosjektet. Ifølge Ann-Kristin Skarbøvig i Sopra Steria betyr dette at vegvesenet raskere kan bygge nye digitale løsninger som gir verdi til kunder og sluttbrukere.

– Ved å bruke ServiceNow som digitaliseringsplattform, viser Statens vegvesen at de ligger i forkant. Stadig flere oppdager at denne plattformen gir store muligheter innenfor automatisering, effektivisering og kundesamhandling. Som strategisk partner har vi synliggjort nettopp hvilke gevinster etaten kan få gjennom ServiceNow, sier Skarbøvig, som er direktør for transportsektor i Sopra Steria.

Lavkode gir høy verdi

«Mer for pengene» er et sentralt virksomhetsmål i Statens vegvesen. Skarbøvig mener ServiceNow kommer til å levere på nettopp dette.

– De kan både ta i bruk eksisterende løsninger i ServiceNow og lage nye på plattformen. ServiceNow har et «LowCode/NoCode»-konsept som betyr at du raskt og enkelt kan utvikle prosesser og tjenester som gir verdi for organisasjon og innbyggere, sier Sopra Steria-direktøren.

Digitaliserer sammen: Ann-Kristin Skarbøvig, direktør i Sopra Steria, og Lars B. Kalfoss, IT-direktør i Statens vegvesen. Foto: Ingvild Hauge/Sopra Steria

Mer selvbetjening

Hun sammenligner ServiceNow med en digital vei som tar Statens vegvesen inn i fremtiden.

– For eksempel blir det enklere å automatisere prosesser som i dag er helt eller delvis manuelle. Statens vegvesen ønsker at henvendelser fra publikum blir håndtert mer effektivt, og at oppmøte ved trafikkstasjonene reduseres. Gjennom digitalisering og automatisering får kundene gjort det de skal raskere og mer klimavennlig, sier Skarbøvig.

Stort norsk ServiceNow-miljø

Et «Center of Excellence» for ServiceNow er allerede på plass. Her kan etatens fagfolk melde inn sine behov fortløpende. Sopra Steria er del av dette kompetansesenteret, og bistår med rådgivere, arkitekter og tjenestedesign i vurdering av løsningsforslag.

– Vi skal være en proaktiv partner som bistår Statens vegvesen med å finne og implementere riktige verktøy, slik at de kan bygge løsningene de og brukerne deres trenger, sier Skarbøvig.

Sopra Steria har om lag 250 konsulenter i Norge med kompetanse på ServiceNow. Disse jobber med et 60-talls kunder fordelt på både offentlig og privat sektor.

About the author

Related Posts