Eirik Haslestad til Sopra Steria

Den tidligere yrkesoffiseren skal bygge broer mellom forretning og IT og hjelpe rådgiverne i Sopra Steria til å bli enda flinkere problemløsere for kundene.

Den tidligere yrkesoffiseren skal bygge broer mellom forretning og IT og hjelpe rådgiverne i Sopra Steria til å bli enda flinkere problemløsere for kundene.

– En av mine kjepphester er at vi må snakke om løsningene våre på en enklere måte. Jeg kommer til å utfordre alle på det. Ikke bruk forkortelser og stammespråk. Fortell heller hvilke problemer som skal løses og hva kunden får ut av det, understreker Haslestad.

Interessen for problemløsning og klar kommunikasjon kan spores tilbake til en 15 år lang militærkarriere, først som mekaniker, deretter pilot og senere i diverse stabsfunksjoner i Luftforsvaret og Forsvarsstaben. Parallelt tok han siviløkonomutdanning på BI.

– Du kan si at jeg har studert, men at jeg aldri har vært student. Utdannelsen ble kombinert med full jobb, sier Haslestad.

Dratt mot konsulentverden

I 2008 ble han innvilget to års permisjon av Forsvaret for å jobbe i konsulentselskapet Kearney. Det ga mersmak.

– Jeg ble dratt mot det å lære å kjenne forskjellige selskaper og bransjer. I konsulentyrket har jeg dessuten et stort miljø av flinke mennesker rundt meg hele tiden. Det er inspirerende og skjerpende, sier Haslestad.

Etter avtjent plikttjeneste i Forsvaret, som inkluderte ett år i Forsvarsdepartementet, bar det tilbake til konsulentverden, først QVARTZ og siden PricewaterhouseCoopers (PwC). Arbeidsoppgavene har strukket seg fra sourcing- og markedsanalyser til rekruttering og strategiske endringsprosjekter.

Brohode mot forretningsrådgiverne

I Sopra Steria skal Eirik Haslestad gå inn i ledelsen i divisjonen Digital Platform Services, som tilbyr tjenesteutsetting og leverer sky- og infrastrukturrådgivning, transformasjonsprosjekter og nøkkelferdige IT-løsninger. Mandatet er å videreutvikle de tekniske rådgiverne og være et brohode til andre deler av virksomheten, især Business Consulting.

– Vi skal jobbe sammen for å gjøre rådgiverne enda mer forretningsorienterte. Rådene vi gir skal være fasttømret i kundenes reelle behov, og absolutt ikke i en eller annen IT-løsning. Da kan vi virkelig hjelpe kundene med å ta de store veivalgene, skape gode digitale arbeidsplasser og få bedre styring på økonomien knyttet til IT, sier han.

 

About the author

Related Posts