Vant globalt hackathon

VINNERLAGET: (f.v.) Endre Paulsen, Johan Malmanger, Eivind Seringstad og Jørgen Schreiner gikk til topps i bankkategorien til det globale hackathonet til ServiceNow. Foto: Sopra Steria

I det globale hackathonet til ServiceNow, The Knowledge 2020, gikk gikk det norsk teamet fra Sopra Steria til topps i bankkategorien.

– Det var en lang og krevende helg. Derfor var det ekstra godt å vinne det vi kanskje anser som den gjeveste kategorien, sier forretningsrådgiver i Sopra Steria, Johan Malmanger, som var ett av fem teammedlemmer.

Hackathonet CreatorCon blir gjennomført på den årlige konferansen Knowledge i USA. Deltakere fra hele verden konkurrerer om å lage den beste applikasjonen til Service Now-plattformen. Det kåres vinnere i fem kategorier.

Den norske løsningen, med navnet JetVet, gikk helt til topps i bankkategorien. Malmanger mener at teamsammensetningen hadde stor betydning. Vinnerteamet jobber til vanlig med Norges største kompetansemiljø innen ServiceNow, i Sopra Steria.

– Vi var en gjeng kollegaer som er svært dyktige på forskjellige områder, og som utfyller hverandre slik at arbeidet ble effektivt og løsningen vår gikk helt til topps, sier han.

Digitaliserer bakgrunnssjekken

Løsningen skal bidra til at banknæringen enkelt kan foreta en automatisk bakgrunnssjekk av kunder, leverandører og samarbeidspartnere, for å sikre at alle disse innfrir krav til bærekraft, sikkerhet og etikk. Derav navnet JetVet:

– Navnet stammer fra det engelske uttrykket «to vet», som betyr å gjøre en grundig bakgrunnssjekk. Vi har lagt til «Jet», fordi sjekken skal gå lynraskt med løsningen vår, sier Malmanger og smiler.

Direktør for forretningsutvikling, bank og forsikring i Sopra Steria, Marte Røijen-Hammer, mener dette er en løsning for fremtiden:

– Banknæringen stiller stadig strengere krav til sine kunder, leverandører og partnere, spesielt når det gjelder bærekraft. Jeg tror også at lovkravene bankene må forholde seg til, vil bli strengere med tiden. Disse bakgrunnssjekkene kan ta lang tid, derfor er en løsning som JetVet svært nyttig, sier hun.

Takler sikkerhet, etikk, bærekraft og hvitvasking

På Service Now-plattformen er det en portal for leverandørrisiko (Vendor Risk), som JetVet kan integreres med. Røijen-Hammer mener dette kan bidra til at portalen kan bli et effektivt verktøy for bankene:

– I Vendor Risk-portalen kan bankene gjennomføre en 360-graders bakgrunnssjekk av kunder og samarbeidspartnere. Dette er veldig viktig fordi bankene er ansvarlig helt ut til sluttbruker, sier hun.

Den nye løsningen, JetVet, skal digitalisere bakgrunnssjekkprosessen, og kombinerer fagområder som sikkerhet, etikk, anti-hvitvasking og bærekraft, for å danne et helhetlig bilde. Røijen-Hammer mener dette kan effektivisere arbeidet og gi bedre oversikt:

– Med JetVet i Vendor Risk-portalen vil det være mulighet for å følge opp kunder og samarbeidspartnere på alt fra bærekraft, økonomi til etterlevelse av lovverk, på en mer effektiv og nøyaktig måte som gir bankene bedre oversikt. Derfor tror jeg løsningen vil bli svært attraktiv, sier hun.

Johan Melmanger er enig, og mener at fleksibiliteten i løsningen også gjør den attraktiv:

– Løsningen kan også implementeres frittstående, eller inngå som en del av Service Now plattformens virksomhetsstyring. Derfor er løsningen enklere å komme i gang med, uavhengig av modenheten på plattformen, sier han.

Snudde døgnet før konkurransen

I helgen har det norske teamet snudd døgnet til amerikansk tid for å delta i hackathonet.

– Det gikk greit å holde seg våken. Det mest utfordrende var helt klart å holde dampen oppe det siste døgnet. Når utfordringene kom snikende i de sene nattetimer, krevde det at vi bet tennene sammen og ikke ga oss. Kaffe, koffeindrikk og internhumor hjalp også, sier Malmanger.

I tillegg til å sove godt ut, så skal teamet feire med god avstand:

– Det blir en kald pils eller to sammen med teamet. Med god avstand selvfølgelig, sier Malmanger.

About the author

Related Posts