Utfordres av Twitter

Twitter firedobler omsetning pr. besøkende på ett år, sier Håkan Cedell, nordisk ansvarlig for Adobe Social.

På ett år har Twitter sett en økning på 300 prosent i omsetning pr. besøkende, mens Pinterest har hatt en økning på 150 prosent. Samtidig har Facebook økt sin ROI på annonser med 58 prosent og omsetter nå 39 prosent mer pr. besøkende. Det viser tall fra Adobes nye 

Social Intelligence Report

.

Facebook utfordres i stadig større grad av Twitter og Pinterest. Siden 2012 har Twitter forbedret omsetningen pr. besøkende (Revenue Per Visitor, RPV) med 300 prosent, mens Pinterest har sett en økning på 150 prosent. I samme periode har Facebooks RPV bare vokst med 39 prosent, men med en omsetning på 5,7 kroner pr. besøkende er nettstedet fortsatt foran sine to konkurrenter, som har henholdsvis 2.7 kroner (Twitter) og 3,3 kroner (Pinterest) RVP. I tillegg har Facebook på ett forbedret sine annonsers ROI med 58 prosent. Det viser tall fra Adobes nye Social Intelligence Report.

«Analysen viser at det fortsatt er interesse for Facebook, og at de har blitt flinkere til å tjene penger gjennom annonsering. Twitter og Pinterest opplever dog bedre vekstrater i forhold til omsetning pr. besøkende, og de tar begge markedsandeler når det gjelder henvisinger til nettbutikker. Det understreker viktigheten av løpende målinger og justering av ens sosiale markedsføringstiltak, ettersom markedet er i stadig endring,» sier Håkan Cedell, nordisk ansvarlig for Adobe Social.

Facebook opplevde en nedgang på 20 prosent i henvisninger og linker til nettbutikker, hvor de i 2012 hadde 77 prosent av det totale markedet. Dette skyldes bl.a. Twitter hvis markedsandel økte med 258 prosent, mens Pinterest vokste med 84 prosent.

Facebook-oppdateringer: Bilder er 600 prosent mer effektivt enn tekst

Adobes rapport viser at fans på Facebook foretrekker oppdateringer med bilder fremfor ren tekst fra virksomheter. Ifølge tallene fremgår det at responsraten, som er omfanget av Facebook-fansens delinger, likes og kommentarer, er 600 prosent større for oppdateringer med bilder enn hvis virksomheter skriver kun ren tekst i sine oppdateringer. Siden 2012 har antall oppdateringer fra virksomheter på Facebook også vokst med 9 prosent.

Adobe Social Intelligence Report er basert på anonymiserte data fra detaljhandel, medie-, underholdnings- og reiselivsbransjen i løpet av de siste 12 månedene. Data omfatter 131 milliarder annonsevisninger på Facebook, 400 millioner unike besøkende til sosiale nettverk, over en milliard Facebook-oppdateringer og 4,3 milliarder sosiale handlinger, inkludert kommentarer, delinger og likes.

Les mer i rapporten her: http://adobe.ly/1ibFMtq

About the author

Related Posts

Legg igjen et svar

Leave a Reply