E-post er kongen av kontoret

E-post er og blir den dominerende formen for jobbkommunikasjon.Over halvparten (58 %) sjekker også jobb-mail på kveldstid.

E-post er og blir den dominerende formen for jobbkommunikasjon, og et klart flertall fortrekker å få tilbud på mail. Flere enn 8 av 10 åpner e-post-tilbud, og 30 prosent åpner alle – men det er mye som irriterer. Hyppige utsendelser, dårlige og lange tekster og tilbud som viser mangelfulle data om mottaker er verstingene.

Dette fremgår av en ny spørreundersøkelse gjennomført av YouGov for Adobe. 749 kontoransatte i Norge har svart på undersøkelsen, som ble presentert under Adobe Symposium i Stockholm 5. oktober.

7 av 10 (69 %) bruker mer enn en av arbeidsdagens timer på å sjekke jobbrelatert e-post, og 1 av 4 bruker mer enn tre timer. Over halvparten (58 %) sjekker også jobb-mail på kveldstid. Sammenlagt bruker vi i snitt over 18 timer hver arbeidsuke på jobb- og privat-mail.

– Til tross for nyere kommunikasjonskanaler som chat, sosiale medier og videokonferanser er det fortsatt e-post som regjerer på kontoret. Vi bruker mye tid på innboksen og sjekker mail overalt og gjennom det meste av døgnets våkentid. At e-post i tillegg er den klart mest foretrukne kanal å motta reklametilbud på, gjør den svært viktig for markedsførere, sier Imran Afzal, nordisk markedssjef for Adobe Marketing Cloud.

For mange, for dårlige og for lange

I følge Adobes undersøkelse åpner flere enn 8 av 10 tilbud de mottar via sin jobb-mail, og 30 prosent åpner alle. 24 % av oss åpner imidlertid færre enn 1 av 10 mottatte tilbuds-mail – noe som har sammenheng med typiske irritasjonsmomenter.

For mange utsendelser oppgis av flest som det mest irriterende ved e-post fra andre virksomheter, etterfulgt av dårlige og for lange tekster. Det er også mange som synes det mest irriterende er når e-post-reklame gjenspeiler at avsenderen har for lite eller feil data om dem.

– Selv om man de senere år har fått ny avansert teknologi til å hjelpe med målrettet, persontilpasset og godt timet kommunikasjon med markedet, er det med andre ord fortsatt et stort forbedringspotensial blant markedsførerne, sier Afzal.

Ved lesing av e-post fra virksomheter på smarttelefon synes flest at det mest irriterende er når layouten ikke er tilpasset smarttelefon. Å måtte skrolle mye og vente på nedlasting av bilder er nummer to og tre.

Ny rapport bekrefter behov for personifisering

Viktigheten av personlig tilpasning bekreftes i en annen fersk Adobe-undersøkelse. Der rangerer europeiske markedsførere evnen til å skape en kundesentrisk strategi, å personalisere kundeinteraksjoner og å opprettholde en sterk merkevareidentitet som viktigst for å levere kundeopplevelser som skiller seg ut. Og 85 prosent ser på mobil som en avgjørende kanal for å lykkes med å engasjere kundene.

– Det er altså viktig, men ikke nok, å prioritere riktig utnyttelse av kundedata og relevant, personlig tilpasset e-post som matcher mobile e-postvaner, fortsetter Afzal. – E-post-undersøkelsen viser også hvor mye kvaliteten på innholdet teller. Nordmenn er i stor grad mottakelige for reklame på e-post, men stiller krav til språk og kort, konsis tekst. Og alt innhold må tilpasses økende bruk a e-post på smarttelefon.

Emojis uten effekt
Et flertall (56 %) har benyttet emojis i jobbrelatert e-post. Like mange svarer at slike symboler ikke har noen effekt for å få dem til å lese reklametilbud de mottar på e-post, 12 % at de har moderat effekt.

About the author

Related Posts

Legg igjen et svar

Leave a Reply