Skal du starte konsulentselskap?

Det er registrert over 75000 konsulentselskap i Norge.
Men hva skal til for å starte?

Innenfor bransjen konsulentvirksomhet er det registrert 75 427 bedrifter i Norge innenfor bransjene, IT-konsulent og rådgiving, IT-drift og konsulentvirksomhet.
2020 er en utmerket tid for startup. Mange har kunnskap og erfaring, men tar ikke sjansen på å gå inn i bransje med store svingninger. Å drive konsulentvirksomhet kan være en krevende utfordring, men kan også være innbringende og givende hvis du følger de riktige trinnene.

Av: Lars Rommen

Hva er du god på?

Sats på det feltet der du er ekspert, med lang erfaring. Kundene vil ofte skille klinten fra hveten og benytte seg av leverandører med kunnskap de selv ikke besitter.

Ditt marked

Når har du har definert ditt ekspertområde og hva du ønsker å satse på, så må du definere markedet ditt. Du må overbevise potensielle kunder om at du besitter kunnskap som de virkelig har bruk for. Om du ikke klarer å overbevise markedet om din ekspertise – så få du heller ikke virksomheten til «å fly.»

Kompetanse

Sørg for å ha bred nok kompetanse. Et godt konsulentselskap har alltid mer en én ekspert. Om du ikke skal ansette for å dekke hele feltet, så sørg for å ha eksperter du kan kontakte.

Markedsføring

Du har nå oversikt over kunnskapen og et bra team du kan stole på. På tide at markedet blir kjent med din kompetanse og konsulentvirksomhet.

Det beste stedet å begynne er internett. Det er en billig måte å nå segmentet med målrettet annonseringsinnsats. Tal til kundenes interesser og behov. Vær bevisst på hvordan du bygger din digitale merkevare og at den skal vare i mange år fremover.

Teknolologi

Sørg for at du har riktig teknologi, se hva dine kunder benytter verktøy og lær av de gode konsulentselskapene. Vurder om teknologien er til å stole på – også over tid. Verktøyene skal hjelpe deg til å oppnå dine mål – og du skal vise deg som teknologisk kunnskapsrik for dine kunder.

Oppsummert

Ingen ting kan erstatte en smart og fremtidsrettet bedriftseier. Som leder for konsulentselskapet ditt, må du ta vanskelige beslutninger som kan avgjøre din økonomiske fremtid. Det er viktig å ikke outsource alt, for å la andre mennesker ta viktige valg på dine vegne.

Ikke vær redd for å markedsføre andre som fortjener det, eller å stole på rådene fra dine ansatte, men til syvende og sist er det du som har ansvaret.

Dette er et fint tidspunkt å starte et konsulentselskap. Du vil møte mange muligheter, men antagelig ha mer konkurranse en du er vant med.

Hold hodet hevet, bruk de riktige verktøyene og velg det riktige teamet – og du vil ha store muligheter for å lykkes.

 

Ellen Barkost er Head of Marketing and Growth i Folq – grunnlagt i 2017. IT-konsulentselskapet har hatt god vekst siden oppstart: Her er rådene fra Folq:

 Verdigrunnlag

Tenk nøye over verdiene og visjonen selskapet skal bygges på som; medeierskap, åpenhet rundt lønn, valgfrihet, bidrag til noe ekstra (som veldedighet).

Skal selskapet bli en stor bedrift, eller holde deg liten? Ofte startes de nye konsulentselskapene i et forsøk på å være et alternativ til de store. Tenke nøye gjennom hva som gjør selskapet annerledes og hva selskapet kan tilby sine nye kolleger. Dette vil være avgjørende for hvem som vil jobbe hos deg.

Nettverk, eksisterende relasjoner og forretningsidé

Nettverk kan være kritisk til de første salgene – da kunden ofte tar utgangspunkt i erfaringer og referanser når de velger leverandør.

Forretningsideén til Folq er å tilby kundene et bredt utvalg av konsulenter og kompetanse, der kunden ikke har et eksisterende nettverk. Konsulentene er kvalitetsikret gjennom Folq som skal sikre en god leveranse.

Videre burde startupen vurdere om de skal ha en salgsorganisasjon, eventuelt bruke en plattform som hovedkilde til oppdrag – og på den måten frigjøre tid til arbeidsoppgaver.

 

Kilde: Ceoworld Magazine


[1] Proff

 

About the author

Related Posts