Leter etter teknologibransjens beste nyskapingsprosjekter

Nå skal ytterligere 11 millioner kroner sprøytes inn i norske bedrifter som vil bruke designdrevet innovasjon til å tenke nytt og forstå brukerne sine bedre.  

DIP er en støtteordning som stimulerer til bruk av designmetodikk i idéfasen av innovasjonsprosjekter i næringslivet. Det er fasen der du har en problemstilling, men ikke enda har kommet fram til en løsning.

 

– Norge trenger mer nyskaping. Derfor har regjeringen forsterket satsingen på DIP. Når designmetodikk og brukerinnsikt kommer tidlig inn i innovasjonsprosjekter, får vi mer treffsikker nyskaping. Jeg oppfordrer næringslivet til å gripe sjansen til å søke om DIP-midler fra DOGA, sier næringsminister Cecilie Myrseth (Ap).

Hun får støtte av Silje Gabrielsen i HiRO, som fikk DIP-midler i 2022.

– Det har vært inspirerende å jobbe sammen med så flinke designere. De har kommet inn med annen kompetanse enn den vi hadde fra før, og det har løftet HiRO til et høyt nivå på kort tid.  I 2023 ble vi valgt til årets startup av by:larm, bare ett år etter at vi startet opp, og det er utrolig stas, sier hun.

 

Siden 2009 har DOGA delt ut nesten 115 millioner kroner gjennom DIP, som står for Designdrevet innovasjonsprogram. Nå har DOGA økt den årlige innovasjonspotten fra 10 til 11 millioner kroner.

 

– Pengene går til å få inn designkompetanse i den kritiske idéfasen. Slik sikrer vi at innovasjonsprosjekter tar utgangspunkt i reelle brukerbehov, i stedet for å basere utviklingen på gjetting og antagelser, sier Anne Elisabeth Bull i DOGA. Hun er leder for satsingsområdet designdrevet innovasjon i DOGA.

 

Fristen for å søke om DIP-midler fra årets pott går ut 22. mai.

 

HiRO Futures: Fra iskremboks til årets startup på by:larm 

Når barn skal lytte til musikk og lydbøker, skjer det som oftest på en mobiltelefon eller nettbrett. Dette begrenser barnas muligheter til å oppdage musikk på egne vilkår. Tilbake i 2022 mottok Hiro Futures 550 000 kroner i DIP-støtte for å skape en brukervennlig høyttaler for barn ned i ettårsalderen. Høsten 2024 leveres HiRO-høyttalerne til de første kundene.

 

– Med hjelp av DIP-midlene har vi tatt HiRO fra idestadiet, til et produkt som folk betaler for før vi har lansert det. I begynnelsen laget vi en prototype av en iskremboks, og testet den på våre egne barn. I løpet av prosjektet hadde vi designet et unikt produkt som åpner mange dører for oss, sier Silje Gabrielsen, daglig leder i HiRO.

 

Visjonen til HiRO er å gi barn mulighet til å høre på musikk og historier selv. De tre gründerne har lang fartstid innen forskning, teknologi og design, men innså tidlig at for å lykkes så måtte produktet løftes til et høyt nivå på kortest mulig tid. For å få til dette trengte de hjelp av flere designere, og illustratør Magnhild Winsnes og Frost Produkt ble med på DIP-søknaden.

 

– I løpet av DIP-prosjektet har vi designet, prototypet og testet HiRO på over 100 pilotbrukere. Dette ga oss tidlig i prosessen innsikt i hva som gir høy brukerverdi, og gjorde at vi veldig raskt kom fram til et utrolig bra resultat. Dermed kunne vi presentere HiRO på en trygg og selvsikker måte i møte med investorer og samarbeidspartnere, sier Gabrielsen.

 

HiRO har allerede startet forhåndssalg, og har allerede et utvalg på over 130 titler innen musikk og lydbøker som skal leveres for første gang i september.

 

Zimmer & Peacock: Har laget vinsensor 

I 2020 mottok Zimmer & Peacock 444 000 kroner i DIP-støtte for å utforske mulighetene som ligger i såkalte elektrokjemiske sensorer.

 

– DIP-midlene gjorde at vi kom i gang med et prosjekt som ellers ikke ville blitt noe av. Vi lærte masse og fikk en større forståelse av mulighetene som ligger i industridesign, sier Even Zimmer, administrerende direktør i Zimmer & Peacock.

 

Sammen med K8 industridesign gjennomførte Zimmer & Peacock en rekke dybdeintervjuer og gikk dypere inn i materien rundt bruk av elektrokjemiske sensorer innenfor næringsmiddelindustrien. Det har gitt helt konkrete resultater for den Horten-baserte sensoraktøren.

 

– Basert på dette arbeidet har vi stiftet et spinoff-selskap som skal utvikle produktet WineSense, og er nå i gang med å finne finansiering og partnere, sier Zimmer

– Regjeringen har forsterket satsingen på DIP, og jeg oppfordrer næringslivet til å gripe sjansen og søke om DIP-midler fra DOGA, sier næringsminister Cecilie Myrseth (Ap). Foto: NFD

About the author

Related Posts