Årets Konsulent 2018

Til Årets Konsulentpriser nomineres det inn mange spennende prosjekter, men hva skal til for å vinne? Konsulentguiden grunnla Konsulentprisen for 12 år siden og har siden den gang delt ut priser hvert år. I 2018 ble Konsulentprisen delt ut i samarbeid med Dataforenings Rosingpriser.

Til Årets Konsulentpriser nomineres det inn mange spennende prosjekter, men hva skal til for å vinne?
Konsulentguiden grunnla Konsulentprisen for 12 år siden og har siden den gang delt ut priser hvert år. I 2018 ble Konsulentprisen delt ut i samarbeid med Dataforenings Rosingpriser.

Konsulentguiden grunnla Konsulentprisen for 12 år siden og har siden den gang delt ut priser hvert år. I 2018 ble Konsulentprisen delt ut i samarbeid med Dataforenings Rosingpriser.

 

Her er vinneren for Årets Konsulent 2018:

T2 – Terminal 2 Gardermoen

Avinors T2 prosjekt ga en fordobling av arealet på Gardermoen og hadde et samlet investeringsvolum på mer enn 12 milliarder kroner. Vinner-teamets oppdrag var et testpr

osjekt innenfor Operational Readiness and Aviation Transfer-prosjekt (ORAT). Det handler om hvordan man tar et utbyggingsprosjekt over i driftsfasen. I store prosjekt er det avgjørende å verifisere at helheten fungerer. Et nå klassisk eksempel på hvor galt det kan gå om man ikke vektlegger denne fasen, er T5-prosjektet på Heathrow, hvor hele Heathrow lufthavn stanset i en ukes tid ved idriftsettelse.

Da prosjektmedlemmene i ”T2 Tjenestetest” prosjektet fikk nyheten om tildeling av Årets Konsulent 2018 under Konsulentprisen 2018, var gleden stor, og deltakerne satte pris på å kunne dele prisen seg i mellom: Christian Brødsjø fra Promis QA, Kolbjørn Njøten fra Sogeti og Wilhelm Otnes fra ÅF Technology (nå ansatt i Biot).

 

Wilhelm Otnes ledet var lederen blant de tre konsulentene. Han hadde totaloversikten og så det store bildet i prosjektet, samt overførte dette til detaljerte daglige testplaner. På samme måte som en filmregissør så var det også han som hadde kontroll på start/stoppsignal for alle testene.  

Forankring hos ledelsen

Otnes trekker frem forankring hos ledelsen på Oslo Lufthavn som en suksessfaktor for prosjektet. Konsulentene måtte selge inn tidsbruk hos alle aktørene på flyplassen, samt betydningen av at alle prosesser måtte testes –  og hvilke ressurser som trengtes.

– Det var viktig for oss å forstå selve forretningsprosessen på flyplassen. Alt måtte gjennomgås og vi utarbeidet prosessbeskrivelser av alle bevegelser som renhold, flyplassdrift, passasjerhåndtering og bagasjehåndtering.

Otnes holder stadig presentasjoner i Norge og internasjonalt om hvordan tjenestetester kan gjennomføres innenfor ulike bransjer, og arbeider med å forberede videre ORAT sekvenser for videre utbyggingsfaser.

Opplæring

Otnes sier at opplæringen selvfølgelig var viktig der de hadde samarbeid med Anne Beate Hovind, som hadde ansvar for opplæringen av de ansatte på flyplassen. 22 000 personell var pålagt å gjennomgå et digitalt kurs tilpasset deres arbeidsoppgaver. Dette var også en forutsetning for at de senere skulle kunne gjennomføre testtekniske oppgaver i forbindelse med T2-prosjektet.

Lufthavnsjef Øyvind Hasaas tok oppdraget på høyeste alvor, og alle de 22 000 heltid og deltidsansatte ville miste sine tilganger på flyplassen om de ikke gjennomførte riktig opplæring og testing.

 

– Testing av bagasjebånd

 Kolbjørn Njøten var logistikkansvarlig for prosjektet. Han holdt blant annet orden på innleid personell og ressurser fra JCP Event, planlegging og klargjøring av områder, transport og bagasjehånderting på flyplassen o.a.

Jeg setter stor pris på å vinne denne prisen, på bakgrunn av et vellykket prosjekt, som også er unikt i sitt slag i Norge. Det er for eksempel ikke alle prosjekter som får anledning til å rekvirere en jumbojet som testrekvisitt.

 

Samarbeid, kjemi og kompetanse

Ved spørsmål på hva som var selve suksessoppskriften bak prosjektet så trekker Njøten frem samarbeidet mellom de tre konsulentene. De hadde god erfaring fra tidligere samarbeid på prosjektet Kalnes ved Østfold Sykehus.  Han sier at ved et så komplekst prosjekt som T2, så er ikke konsulentselskapet man jobber for avgjørende, men individene. Kjemien og kompetansen bestemmer.

 

Å få med alle sammen

For en bra gjennomføring og å holde tidsplanen, så fremhever Njøten hvor viktig det var å forankre beslutninger hos de ansatte på flyplassen.

– Medvirkning er utrolig viktig. At alle aktørene i et slikt prosjekt er blir sett, hørt og får lov til å kommentere sine opplevelser.

Han sier videre at det selvfølgelig er viktig å sette premisser og avsette konkret tidsbruk ved medvirkning.

Konsulent versus ansatt

Njøten sier videre at de var veldig oppgavefokusert i jobben med T2, og at dette også samsvarer med jobben som konsulent ellers. Som konsulent jobber man nesten alltid i prosjekter og dermed med konkrete oppgaver som skal gjennomføres.

 

– Opptil 500 testpersoner på en dag

 

Christian Brødsjø – ansvarlig for oppsett av detaljerte testplaner og saksoppfølging i de valgte IT-verktøy, samt avvikshåndtering

– Å få dette oppdraget var som en guttedrøm som gikk i oppfyllelse

 

Brødsjø trekker frem selve metodikken når han skal beskrive suksessen.

Konsulentene overførte arbeidsmåte, metodikk og verktøy fra smidig (agil) systemutviklingsverden, som Brødsjø vanligvis bruker innen IT, til en avansert byggeplass  der veldig mange ansatte og reisende var involvert.

Vi måtte tilpasse oss forløpende – da vi opererte med opptil 500 testpersoner på en dag. Testing var helt nødvendig da det ville være umulig å forutse de reisendes bevegelsesmønster ”live.”

Brødsjø har holdt en rekke foredrag i Norge og internasjonalt rundt T2-prosjektet og software testing. Under EuroSTAR-konferansens 2017  ble han kåret til beste foredragsholder; The sky is the limit! – How to test a new airport terminal”.

 

Julaften 2016

Julaften 2016 var selve lakmustesten på T2-utbyggingen. Hovedstrømmen ble slått av kl. 1500 og gikk over på nødaggregat. Testing varte ut hele natten og det ble selvfølgelig en litt spesiell julaften for de involverte dette året.

Testen var planlagt 8 måneder i forveien og det gikk ut melding til alle Europas flyplasser.

Terminal 2 åpnet 27. April 2017. Arealet er nærmest fordoblet og kapasiteten til flyplassen er økt til ca 32 millioner reisende pr. år. Arbeidet gikk etter tidsplanen og innenfor budsjett på en flyplass som var i full drift under hele byggeperioden.

About the author

Related Posts

Legg igjen et svar

Leave a Reply

E-postadressen din vil ikke offentliggjøres.