IT-gigantene best på design

EVRY har brukt design for å komme seg igjennom en utfordrende sammenslåingsprosess, mens Cisco har presset mest mulig design og funksjonalitet inn i en rimelig videokonferansepakke for småbedriftsmarkedet.

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 17. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd. – Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne vi har i Norge akkurat nå, sier Thea Mehl, prosjektleder i Norsk Designråd.

EVRY: Profil som forener

Fusjoner er krevende, og listen over mindre vellykkede sammenslåinger er lang. I 2012 fusjonerte EDB og ErgoGroup for å bli Nordens ledende IT-selskap og stå sterkere rustet i kampen mot store internasjonale konkurrenter. En ny profil måtte på plass, en profil som kunne forene de to selskapene på tvers av bedriftskultur, historie og fokus.

– Med lanseringen av EVRY legger vi bak oss 50 år med it-historie i Norge, og vi møter morgendagen med et friskt, fremoverlent, fremtidsrettet og helt nytt uttrykk. Vi har fått et fantastisk godt navn og en visuell identitet som på kort tid har oppnådd betydelig gjennomslag i markedet. I tillegg jobber vi systematisk med den indre fornyelsen og bygging av en markedsorientert bedriftskultur, sier konsernsjef Terje Mjøs i EVRY.

Brøt med konservativ it-design

Scandinavian Design Group ble trukket inn for å hjelpe de to selskapene med å bygge noe nytt sammen. En svært viktig utfordring var å finne et navn som fungerte i alle land og markeder og som svarte til forventningene i de to selskapene. Valget falt på EVRY.

Samtidig ble det bestemt at det nye selskapet skulle skille seg ut i en bransje der man tradisjonelt har vært mest opptatt av å fremme sine teknologiske fortrinn. Med slagordet ”We bring information to life” ønsker EVRY å flagge at det handler om å gjøre hverdagen enklere for kunden. Dette la klare føringer på den visuelle identiteten.

Logoen er håndtegnet og gir selskapet et organisk preg som står i kontrast til mer konservative konkurrenter. Den er dessuten såpass fleksibel at den enkelt kan tilpasses ulike bruksområder og målgrupper.

Omprofilering i ekspressfart

På to korte uker fikk 10 000 ansatte en innføring i det nye selskapets identitet. Det tok bare én helg å omprofilere 100 kontorer i de nordiske landene, og i løpet av de første 100 dagene etter lansering deltok over 4000 kunder på EVRY-arrangementer over hele Norge. Resultatet lot ikke vente på seg: Etter bare én måned hadde EVRY nesten like høy kjennskap i markedet som EDB og ErgoGroup.

– Det ekstra hyggelig at en uhildet aktør som Norsk Designråd gir oss honnør for resultatet av prosessen vår. Dette er en utmerkelse som understøtter at vi har lykkes i å bruke design som et strategisk verktøy for å oppnå økt konkurransekraft innen vår næring; it-bransjen i Norge, sier Terje Mjøs.

 

Cisco: Høy kvalitet for en billig penge
De siste årene har Ciscos konkurrenter lansert flere rimelige videokonferansepakker for små og mellomstore bedrifter. Kampen om markedsandeler begynte å tetne til, og Cisco ga svar på tiltale.

– Vi ønsket å lage en pakke som ikke bare skulle slå konkurrentene på kvalitet og teknikk, men også på brukeropplevelse. Målet var en kompakt videokonferanseløsning for små møterom, med lav pris og eksepsjonell bildekvalitet, forteller Knut Helge Teppan, leder for industri- og interaksjonsdesign i Cisco.

Ciscos designavdeling måtte finne ut hvordan de kunne lage et produkt med høy ytelse til en lav pris. Samtidig var det viktig å beholde selskapets designspråk og -identitet i møte med et uvant høyt produksjonsvolum.

 

Bunker med ideer

– For å få til dette måtte vi snakke med kundene og analysere ulike brukerscenarier. Samtidig jobbet designerne og ingeniørene tett sammen. De testet hele tiden ut ulike teknologier og tegnet ut bunker med konsepter og ideer. Det ble mange runder med prototyper og tilpasninger, før vi endelig fikk til en løsning som både er attraktiv for kundene og som passer til storproduksjon, sier Teppan.

Resultatet er SX20 Quick Set, en videokonferansepakke som skiller seg ut i et marked fullt av pregløse plastbokser. Faktisk er den laget for å stå fremme, fremfor å bli stuet bort når den ikke er i bruk. Et vidvinkelkamera gjør at møtedeltakerne kan sitte tett på skjermen, og linsen er senket ned foran skjermen for å gi god øyekontakt. Det er enkelt å justere bildeutsnittet alt etter hvor mange personer som sitter i møterommet. I motsetning til konkurrentenes produkter, tillater SX20 Quick Set høyoppløselige videokonferanser. Man kan også ringe opp flere videosystemer samt drive to skjermer samtidig.

 

Salgssuksess og prisdryss

– Den teknologiske utviklingen går fort, men på SX20 Quick Set traff vi blink. Løsningen står seg svært godt sammenlignet med konkurrentene, samtidig som den løser brukernes behov, sier Teppan.

SX20 Quick Set er en stor suksess og er ett av telepresence-produktetene til Cisco som selger aller best. I tillegg har den allerede vunnet priser på iF Design Awards og Red Dot Award.

– Merket for god design henger høyt hos oss. Vi ser at nåløyet for å få denne utmerkelsen ofte er trangere enn for de store internasjonale prisene, sier Teppan.

About the author

Related Posts

Legg igjen et svar

Leave a Reply