De hotteste trendene i 2014

Den viktigste trenden er etterspørselen etter apper og tjenester som har potensial til å endre hverdagen fundamentalt, sier Michael Björn, forskningssjef ved ConsumerLab.

Mens 2013 står på hell har Ericsson ConsumerLab identifisert de ‘hotteste’ forbrukertrendene for 2014 og videre fremover. Det globale forskningsprogrammet er basert på årlige intervjuer med over 100.000 personer i mer enn 40 land og 15 storbyer.

  1. Apper endret samfunnet.

    Det raske globale opptaket av smarttelefoner har fullstendig endret måten vi kommuniserer og bruker internett på. Nå går vi inn i en ny fase med rask endring i bruken av smarttelefon. Folk er ute etter apper for alt , fra shopping og barnehagetjenester til kommunikasjon med myndigheter og transport. Appene blir viktigere enn hvilken telefon du bruker.

  2. Kroppen din er det nye passordet.

    Nettsteder krever lengre passord med en blanding av tall, bokstaver og symboler – som blir nesten umulig å huske. Dette fører til økende interesse for biometriske alternativer. Undersøkelsen viste at 52 prosent av smarttelefonbrukerne ønsker å bruke fingeravtrykk i stedet for passord og at 48 prosent er interessert i å bruke øyegjenkjenning for å låse opp skjermen. Hele 74 prosent tror biometriske smarttelefoner vil bli vanlig i løpet av 2014.

  3. Det kvantifiserte egoet.

    Blodtrykk, puls og skritt er bare noen eksempler på hvordan vi ønsker å måle oss selv på mobile enheter, ved hjelp av persongenerert informasjon. Du trenger bare å starte en applikasjon for å spore dine aktiviteter og bli bedre kjent med deg selv. I alt 40 prosent av smarttelefonbrukerne ønsker at telefonen deres skal loggføre alle sine fysiske aktiviteter og 56 prosent ønsker å overvåke blodtrykk og puls ved hjelp av en ring.

  4. Forventer internettdekning overalt.

    Internettopplevelsen har falt baketter tale; smarttelefonbrukere innser at signalindikatoren på telefonen ikke lenger gir pålitelig indikasjon, siden et signal som er tilstrekkelig for taleanrop ikke nødvendigvis er godt nok for internettjenester. Undersøkelsen viser at den laveste tilfredsheten på internettkvaliteten oppleves på T-banen.

  5. Smarttelefoner reduserer det digitale skillet.

    Internettilgangen er fortsatt mangelfull og skjevt fordelt i globalt perspektiv, noe som gir opphav til det som omtales som det digitale skillet. Fremveksten av billigere smarttelefoner betyr at forbrukerne ikke lenger trenger kostbare datamaskiner for å få tilgang til internettjenester. 51 prosent av forbrukerne globalt føler at mobiltelefonen er deres viktigste teknologiske enhet – og har for mange blitt den primære enheten for bruk av internett.

  6. Online fordeler veier opp for bekymringer.

    Etter hvert som internett blir en integrert del av dagliglivet, blir risikoen forbundet med å være tilkoblet mer tydelig. 56 prosent av daglige internettbrukere er opptatt av personvern, men bare fire prosent sier at de vil bruke internett mindre. I stedet benytter forbrukere strategier for å minimere risikoen, som å bli mer forsiktige med hva slags personlig informasjon de gir fra seg.

  7. Video på kommando.

    Til tross for et større medieutvalg, synes vi mindre tilbøyelige til å velge selv hva vi ser på. Faktisk er venner spesielt innflytelsesrike når det gjelder visning av videomateriale. Undersøkelsen viser at 38 prosent av de spurte sier de ser på videoklipp anbefalt av venner minst flere ganger ukentlig. Venner har også nesten like stor innflytelse på vår blogglesing og lyttevaner på musikk.

  8. Gjøre egne data synlig.

    48 prosent av forbrukerne bruker apper for bedre å forstå sitt dataforbruk. Mens 41 prosent bare ønsker å vite hvor mye data de bruker, ønsker 33 prosent å forsikre seg om at de blir riktig fakturert, mens 31 prosent ikke ønsker å overskride operatørens datagrense. Undersøkelsen viser også at 37 prosent av smarttelefoneierne jevnlig bruker apper for å teste tilkoblingshastigheten.

  9. Sensorer ved hverdagslige steder.

    Etter som interaktive internettjenester nå er hverdagskost, forventer forbrukerne i stadig høyere grad at våre fysiske omgivelser skal være tilsvarende responsive. Ved utgangen av 2016 tror rundt 60 prosent av smarttelefoneierne at sensorer vil bli brukt i alt fra helsevesen og offentlig transport, til biler, boliger og arbeidsplasser.

  10. Spill av, pause og fortsett andre steder.

    Etter som 19 prosent av all streamet tid skjer på telefoner eller nettbrett, skifter forbrukerne basert på deres dagligliv stadig sted hvor de ser på TV. For eksempel kan de begynne å se på innhold hjemme, sette på pause, for så å fortsette å se på innholdet på vei til jobben. Når de endrer sted kan det også være hensiktsmessig å endre enhet.

About the author

Related Posts

Legg igjen et svar

Leave a Reply