Åpne kontormiljøer et produktivitetsproblem

I Norge jobber fortsatt 41 prosent av norske kunnskapsmedarbeidere i åpne landskap tross plager med støy.

I Norge jobber 41 prosent i åpne landskap (mot 34 prosent i snitt globalt og kun 14% i USA), til tross for at 42 prosent av disse synes dette er den minst produktive kontorløsningen.

Den danske selskapet Jabra har i samarbeid med Lindberg International gjennomført en internasjonal undersøkelse som belyser forstyrrelser i arbeidsdagen og utfordringene med telefonkonferanser.

Støy er den mest forstyrrende faktoren på arbeidsplassen: 54 prosent mener dette har størst negativ innflytelse på den daglige produktiviteten. Deretter følger luftkvalitet (46%), forstyrrelser fra kollegaer (46%), temperatur (41%), møter (33%) og e-poster (33%).

– Et arbeidsmiljø med mye støy går utover produktiviteten, men det skaper også frustrasjon. Det er viktig at virksomhetene utfordrer seg selv på om det er forhold som kan endres for både produktivitetens og trivselens skyld. Selv om det kan innebære en utgift i første omgang, vil investeringen tjene seg raskt inn, sier sier Bjørn Ekner, Sr. Director Global Product Marketing i Jabra.

Hver 3. telefonkonferanse er forsinket

Undersøkelsen viser videre at norske kunnskapsarbeidere har i snitt i 4,9 telefonkonferanser per uke. Men hver tredje konferanse er forsinket, og i disse går rundt 10 prosent av møtetiden tapt bare på grunn av tekniske problemer.

Telefonkonferansene i Norge varer i snitt  40,3 minutter. 34 prosent av dem er forsinket – i snitt 3,4 minutter – på grunn av tekniske problemer alene. Globalt er tallene henholdsvis 25 prosent og 2,7 minutter. I tillegg kommer forhold som forsinkede deltakere, manglende forberedelser og møter uten beslutninger. Det går utover produktiviteten på arbeidsplassen og til slutt bunnlinjen for virksomheten.

– Mange møteromsløsninger understøtter ikke smartmobiler, nettbrett og spesielt PC-er, selv om disse for lengst har blitt dagligdagse arbeidsverktøy. Utdatert teknologi med påfølgende forsinkelser og forstyrrelser koster norske virksomheter dyrt. De bør investere i mer brukervennlig teknologi som kan redusere den bortkastede tiden, sier Bjørn Ekner,

 

Du kan laste ned hele undersøkelsen her.

About the author

Related Posts

Legg igjen et svar

Leave a Reply