420% vekst i lønnsomhet på tre år

30.03.14 – Creuna har de siste tre årene økt omsetningen med over 50 prosent og mer enn firedoblet resultatet.

– Det har vært en reise i å bygge et Professional Services selskap. Fra å være et kommunikasjonsbyrå og et webyrå i 2010, så har vi bygget et fullservice byrå som i dag leverer integrerte tjenester innenfor merkevare­bygging, design, reklame og digitale tjenester, sier adm. dir. Gaute Engbakk i Creuna Norge.

Creuna leverte i 2013 en byråinntekt på 119 millioner kroner, noe som ga et resultat før skatt på 12,1 millioner kroner (før ekstraordinære kostnader). Dette innebærer en omsetningsvekst på hele 50,6 prosent siden 2010, og et resultat som er mer enn firedoblet på de tre årene.

I samme periode har selskapet vokst fra 74 til 120 ansatte. Utskiftingsraten blant ansatte (churn) har i samme tid falt fra 23 til 13 prosent. Korttids-sykefraværet har falt markant med over 50 prosent.

– Vi er svært fornøyd med disse resultatene. Creuna har blitt et særdeles attraktivt sted å jobbe, antall åpne søknader fra relevante kandidater passerte 110 i 2013, en økning på 400 prosent siden 2010.

I 2013 fikk Creuna en rekke nye store kontrakter, bl.a. med Storebrand, Stortinget, Innovasjon Norge/VisitNorway, Coop. – Kundene våre forteller at det at de kan stole på at Creuna gir de beste rådene på samtlige kompetanseområder som er relevante mot markedet er grunnen til at de vil kjøpe hele porteføljen av tjenester fra ett sted, sier Engbakk.

– Creuna har alltid vært sterke på kommunikasjon/merkevarebygging og teknologi/digitale tjenester, men i 2013 har vi også lykkes på reklamesiden – nå vinner vi over Try og McCann på deres hjemmebaner. Creuna kan til enhver tid tilby den tjenesten som gir mest effekt for en kunde. Hvis man som byrå bare kan tilby én ting, så er det vanskeligere å være en god rådgiver. Eksempelvis til en detaljhandelsaktør kan Creuna tilby alt fra bedre merkevareposisjonering, brukeropplevelse i alle mulige kanaler, ehandelsløsning, søkemotoroptimalisering, business intelligence til reklamekampanjer.

Fra 2015 flytter Creuna inn i nye lokaler i Drammensveien, med over 3000 kvm på ett plan.

– Jeg tror det vil bety ytterligere styrking av Creunas mål om å være et fullservice byrå. For folk her føles det som om vi går opp en liga, sier Engbakk.

About the author

Related Posts

Legg igjen et svar

Leave a Reply