Munchmuseet og Deloitte har samarbeidet om den samfunnsaktuelle debattserien «The Waterfront Ideas»:
Våren 2020 åpner et helt nytt Munchmuseum ved Oslos sjøkant, skreddersydd for store kunstopplevelser. Det nye museet vil tilby kunst og kultur i 13 etasjer, og inspirere alle til å komme tett på Munchs liv og kunst. Deloitte bidrar med denne nye avtalen til å styrke Munchmuseets kunstprogram i inn- og utland, og ikke minst med sine aktuelle samfunnsdebatter. I tillegg skal The Waterfront Ideas , som er navnet på en felles debattarena, videreføres og forsterkes i det nye museet.
– Vi gleder oss til å være med som samarbeidspartner når Munchmuseet tar dette store skrittet. Flyttingen til Bjørvika er et enormt løft for området, men langt viktigere er hva vi kan oppnå når næringsliv og kulturliv samarbeider, og hva dette betyr for Norge som turistattraksjon og norsk kunsts anerkjennelse i utlandet. Videre er vi spent på hvordan museet kan engasjere publikum med debatter i tillegg til kunst, sier Sjur Gaaseide, CEO i Deloitte Norge.
Avtalens overordnede intensjon er å sammen bidra til utviklingen av kunst og kultur, og den norske samfunnsdebatten.
– Vi ser til tider at både kulturlivet og næringslivet blir unødig passive når det inviteres til de store debattene i det norske samfunnet. Munchmuseet og Deloitte har kommet sammen i en felles ambisjon om å gjøre noe med dette. Vi vil tilrettelegge for at både kunst og næringsliv skal delta og ta en mer aktiv rolle når vi diskuterer samfunnet og finner løsninger på vår tids store utfordringer. Vi har sett at dette arbeidet har gitt resultater gjennom debattserien The Waterfront Ideas. Vi gleder oss til å videreføre og forsterke dette samarbeidet, sier Stein Olav Henrichsen, direktør ved Munchmuseet.
The Waterfront Ideas er en debattserie som ble etablert i 2014. Årsprogrammet for The Waterfront Ideas 2020 lanseres samtidig som den nye samarbeidsavtalen ble signert.
– Velg venner som er annerledes enn deg selv, det bærer mange frukter, sier Gaaseide. Vi har hatt stor glede av å bli kjent med Munchmuseet som en ambisiøs kunstinstitusjon, med visjoner langt utover Norges land. Våre hittil fem år sammen gjorde oss trygge på at vi vil være med på denne satsingen, sier Gaaseide.
– Deloitte og Munchmuseet har jobbet svært godt sammen og med ny avtale på plass skal vi etablere en helt ny festival i Bjørvika, der vi engasjerer alle aktørene i bydelen, til å bidra med debattarenaer og utstillingslokaler. Festivalen blir en videreføring av Waterfront Ideas. Bjørvika ble gitt til Oslo by som en gave, og bydelen skal fortsette å gi tilbake til befolkningen med spennende arrangementer videre, sier Stein Olav Henrichsen, direktør ved Munchmuseet.
—
Ønsker du å melde deg på neste debatt fra The Waterfront Ideas 13.11.19 klokken 1700 kan du gjøre det her.