Kåret til det mest attraktive IT-konsulentselskapet

Universum har nylig kåret Sopra Steria til Norges mest attraktive konsulentselskap for yrkesaktive teknologer – samt til årets klatrer blant arbeidstakere med ingeniørutdanning.

 

 

– Sopra Steria er på topp av sin bransje i år, og dermed får de pris som bransjens beste blant IT-konsulentselskapene i Norge, sier Carlo Duraturo, daglig leder i Universum Norge.

 

Hvert år kårer Universum landets mest attraktive arbeidsgivere. Årets utdeling skjedde i forbindelse med webinaret Universum Awards går kveld.

 

– Vi er stolte av å rangere sammen med selskaper som Google, Microsoft, Finn og DNB, opp fem plasser fra i fjor, sier Megan Strand, Brand Director i Sopra Steria

 

– En formidabel reise

Kåringene baseres på tilbakemeldinger fra mer enn 12 000 yrkesaktive med høyere utdanning. Disse er delt inn i seks yrkesretninger: Teknologer, ingeniører, økonomer, jurister, humanister og personer med medisinsk eller helsefaglig utdanning.

 

– Det har vært spesielt gøy å følge Sopra Sterias vekst i attraktivitet blant alle disse gruppene. Tenk at for fem år siden kom Sopra Steria på 22. plass blant teknologene. I år kom de på 5. plass, altså en formidabel reise, sier Duraturo.

 

I forrige måned ble også Sopra Steria utpekt til beste it-konsulentselskap da Academic Work kåret landets mest attraktive arbeidsgiver blant unge arbeidstakere. Og før sommeren gikk Sopra Steria helt til topps i Great Place to Works årlige kåring av Norges beste arbeidsplass – for fjerde år på rad.

 

Utvikling, utfordringer og delekultur

Dette skyldes ikke flaks og tilfeldigheter, understreker HR-direktør Beathe Lassen i Sopra Steria.

 

– Kampen om de beste hodene er tøff i bransjen vår, og derfor satser vi på å kunne tilby faglig utvikling, spennende arbeidsoppgaver og en raus delingskultur. Vi jobber langsiktig med å være en attraktiv arbeidsplass, og jeg er stolt over at så mange ønsker å jobbe hos oss, sier Lassen.

 

Hun forteller at medarbeiderutvikling står i sentrum for alt Sopra Steria gjør. Selskapet har etablert et eget økosystem for læring, med utviklingsprogrammer, kurs, mentorer, faglige forum og sosiale nettverk.

 

Arbeidet med ekstern synlighet har også bidratt til den gode plasseringen, legger Megan Strand til.

 

– Vi i har i en årrekke arbeidet systematisk med både employer branding og ekstern synlighet av vår ekspertise. Det arbeidet har gjort det mulig for oss å ta rollen som ledende konsulentselskap innen digitalisering i Norge, og at vi er attraktive blant arbeidstakere. Vi har sett fordeler av å kombinere kunnskap og ekspertise fra HR-avdelingen og marked- og kommunikasjonsavdelingen for å lykkes, sier Strand.

 

 

Get The Future You Want

Capgemini lanserer en ny merkevareplattform som formidler selskapets retning og kultur i markedet.

Capgemini lanserer en ny merkevareplattform: “Get The Future You Want.”Den nye merkevareplattformen gjenspeiler tiden vi lever i, der utviklingen i verden og rask digital endring krever at folk tenker over hvordan de anvender teknologi til å forme fremtiden de ønsker – en fremtid som er inkluderende og bærekraftig.

”Vår nye merkevareplattform er mer enn et slagord. Det fanger opp Capgeminis ånd og energi, og formidler en optimistisk visjon for fremtiden” sier Jens Middborg, administrerende direktør i Capgemini Norge.

”Teknologi er den avgjørende faktoren for nærmest all endring som skjer i virksomheter og samfunnet som helhet. Men teknologi må brukes på en etisk og human måte slik at mennesker og virksomheter føler seg trygge på at det som trengs for å kunne endre seg, er i takt med utviklingen. Kundene skal føle at de har en forretningspartner som hjelper dem med å designe og realisere fremtiden sin gjennom teknologi. Våre ansatte får muligheten til å forme karrieren sin og oppnå personlige mål med oss. Det er vårt fokus å bistå kunder, ansatte, næringsliv og samfunnet generelt med å skape en fremtid de ønsker. Alt dette er i tråd med vår strategi, og jeg er overbevist om at vår nye merkevareplattform vil styrke vår konkurransekraft ytterligere”.

 

En allsidig merkevareplattform

Yvonne Meier, Markeds-og kommunikasjonsdirektør i Capgemini Norge forklarer, ”Vår nye merkevareplattform ’Get The Future You Want’ fanger vår evne til å forstå de viktigste utfordringene våre kunder og markedet står overfor innen teknologi, og hvilken innvirkning det har på miljøet.

Fremover vil plattformen vise  den digitale forbrukeropplevelsen og illustrere hvordan kunder kan bruke skytjenester og data til å øke effektiviteten og akselerere utviklingen mot en intelligent bransje.

 

Hvilket konsulentselskap leverer best tjenester ?

Årets Konsulentselskap skal kåres i januar 2021. Vinneren av Årets Konsulentselskap er det selskapet med høyest score fra sine kunder innen årets bransjestudie som gjennomføres nå.

Årets Konsulentselskap, bygger på bransjeundersøkelsen fra Konsulentguiden som har vært gjennomføres hvert år siden 2012. Bransjestudien er den eneste i sitt slag og bygger på en omfattende kartlegging av kjøp av konsulenttjenester fra de største aktørene i bransjen.

Konsulentguiden har arrangert Konsulentprisen siden 2007. Forrige gang ble Konsulentprisen arrangert som et co-event med Rosingprisen for å skape -en pris/ en bransje.
På dette eventet stakk konsulentselskapet Bekk av med seieren som Årets Konsulentselskap. Bekk er det eneste selskapet i Konsulentprisens historie som har vunnet prisen 2 ganger.
Her er juryens begrunnelse for å tildele Bekk prisen:

“I år 2000, mens børsene raste verden over, etablerte et knippe gründere med Olav Folkestad i spissen et helt nytt konsulentselskap, Bekk. Det var dristig, men det lyktes. På 18 år er det blitt et selskap med over 400 spesialister på strategi, design og teknologi, og med kontorer i Oslo og Trondheim.

De siste åtte årene har Konsulentguiden laget rapporter innen management consulting og IT. Bekk har helt siden starten utmerket seg blant de beste. Bekk anses som et av de mest attraktive konsulentselskapene å jobbe i for nyutdannede teknologer. De har en bred kompetanseflate, og jobber tverrfaglig med digitaliseringsprosjekter hos mange av de største private og offentlige aktørene i Norge, særlig innen bank/finans og statlig sektor.”

 Her kan du lese mer om andre prisvinnere siden 2007: 

Men hvem skal få æren av å vinne Konsulentprisen i problemåret 2020?
Dette er slik vi undersøker hvilke selskaper som leverer best tjenester til sine kunder:
Kunder av konsulentselskaper bli bedt om å svare på en undersøkelse, deretter måles konsulentselskapene etter følgende metode:

 

Tilfredshet ved kjøp måles blant annet på kundens oppfatning av:

  • Konsulentenes faglige kompetanse
  • Tjenestenes bidrag til å løse utfordringer man sto overfor
  • Kompetanseoverføring
  • Konsulentenes evne til å levere iht. fastsatte mål

Dersom du har kjøpt konsulenttjenester kan du bidra til å kåre vinnerselskapet her:

https://www.srvy.no/selskap/

Deltager til Årets prosjekt 2020: Mimiro

Endelig er vi i gang igjen og nå venter vi spent på Årets Prosjekter 2020 skal nomineres inn! Det beste prosjektet skal kåres på et digital event 28. januar. Prisutdelingen er et samarbeid mellom Hovedorganisasjonen Virke og Konsulentguiden.

 

Har du et spennende prosjekt du ønsker å dele, kan du sende det inn her:
Mimiro er et av prosjektene som kjemper om prisen Årets Prosjekt:

Bakgrunn for nominasjonen:
«Det er få, om noen land, som kan vise til noe lignende. Dette var også en av grunnene for at prosjektet i 2019 vant Landbrukets Innovasjonspris 2019. Vi mener prosjektet viser hvordan kunnskapsdeling, datadeling og samarbeid kan skape bærekraftige og samfunnsnyttige løsninger for fremtiden! Mimiro er et norsk, uavhengig teknologiselskap etablert av Tine og Felleskjøpet. Fokusområdet er samfunnsnyttige og bærekraftige løsninger for morgendagens matproduksjon, gjennom et smartere landbruk og digital innovasjon.

Med ny teknologi vil data fra fjøs og jorder automatisk bli hentet inn til en felles dataplattform som skal gi bedre beslutningsstøtte for bonden. Data som samles inn brukes blant annet i apper.

I løpet av 2019 og 2020 lanserte Mimiro nye apper til norske bønder med enklere registrering og innsikt til å kontinuerlig forbedre produksjonen. I dag lastes data automatisk inn i en skyløsning fra melkeroboter, fôringsautomater og aktivitetsmålere for helse og fruktbarhet.

I fremtiden vil data også bli hentet av sensorer rundt i fjøs og jorder.
Mimiro bygger også et digitalt økosystem for landbruket, eksterne leverandører, forskere og rådgivere. Tanken er at bonden eier sin egne data, men at eksterne aktører kan få anonymiserte data de kan bruke til å optimalisere landbruket med slik at det kommer bonden til nytte. For å bygge robuste og skalerbare løsninger for fremtidens bonde, ser Mimiro etter muligheter til å utnytte standardkomponenter fra skybaserte tjenester på områder som tingenes internett, sikkerhet og maskinlæring.

Mimiro har som mål å bygge den mest fleksible, kostnadseffektive og fremtidsrettede løsningen. Hovedoppgaven nå er å etablere styringsprinsipper, etablere teknologiplattform og infrastruktur, og sette opp prosesser for innsikt, innovasjon og DevOps.
Mimiro skal utvikle digitale løsninger for en mer effektiv og miljøvennlig matproduksjon. Mimiros digitale løsninger har potensiale til å gjøre norsk landbruk mer klimavennlig og bærekraftig. En frisk ku som spiser riktig mengde fôr av høy kvalitet, vil også produsere mer kjøtt og melk. Det gir også lavere klimagassutslipp.”
Les mer www.mimiro.no og https://www.soprasteria.no/footer/nyheter/details/digitalisering-i-fjoset

 

Lanserer Jefferson Wells

- I november lanserer vi Jefferson Wells. Med denne etableringen rendyrker og spisser vi vårt tilbud innen ledelse, økonomi og teknologi, sier administrerende direktør i Experis, Trygve Solem.

I november lanserer Experis Jefferson Wells som vil levere konsulent- og rekrutteringstjenester innen ledelse, teknologi og økonomi. Samtidig transformeres selskapet til et rendyrket IT-konsulentselskap.

 

Jefferson Wells leverer morgendagens ledere og spesialister
Navnet er nytt, men historien strekker seg tilbake til 1973. Experis har som mål å bli den foretrukne partneren for virksomheter i privat og offentlig sektor ved å tiltrekke oss spesialister med kvalifikasjoner og ferdigheter som bidrar til å skape verdi for våre kunder.

Rendyrker spesialistkompetanse

– Med denne etableringen rendyrker og spisser vi vårt tilbud innen ledelse, økonomi og teknologi, sier administrerende direktør i Experis, Trygve Solem. Jefferson Wells er av og for spesialister. Med dette som utgangspunkt skal vi lage et sterkt fagmiljø, og tilby våre kunder de beste og mest fleksible løsningene.

Jefferson Wells vil ha en omsetning på ca. 400 millioner kroner og nærmere 300 ansatte. Med kontorer i Oslo, Kristiansand, Stavanger, Bergen og Trondheim leverer vi tjenester til hele landet. Jefferson Wells etableres i tillegg i Sverige, Storbritannia, Nederland, Italia og USA.

Experis blir et rent IT-konsulentselskap

Samtidig som vi etablerer Jefferson Wells, samles alle våre konsulenttjenester innen IT under Experis, som transformeres til et rent IT-konsulentselskap.

Experis har lang erfaring med prosjekt- og løsningsleveranser innen IT til både offentlig og privat sektor. Vår fag- og bransjekompetanse i kombinasjon med våre velprøvde metoder og prosesser skaper trygge, forutsigbare rammer for både smidige, nyskapende og mer tradisjonelle prosjekter.

Experis har erfarne konsulenter innen teknologiledelse, med bakgrunn som rådgivere, ledere og fagspesialister. Med mer enn 1 milliard i omsetning blir dette selskapet et ledende IT-konsulentmiljø i Norge.

Experis er Norges største konsulent- og rekrutteringsselskap med over 500 konsulenter. Vi tilbyr rekruttering av ledere og nøkkelpersoner og høyt kvalifiserte konsulenter med kompetanse innen IT, ingeniørfag og økonomi. Blant våre kunder finner du over 90 prosent av Norges største børsnoterte selskaper. Experis er en del av ManpowerGroup og er kåret til et av verdens mest etiske selskaper

Toppledernes prioriteringer er endret

Toppledere må stake ut ny kurs og initiativer knyttet til digitalisering, transformasjon og bærekraft er prioritert, viser KPMGs globale CEO Outlook 2020.

 

CEO Outlook er KPMGs årlige globale undersøkelse rettet mot toppledere i verdens største selskaper. Årets undersøkelse ble gjennomført i to faser, i begynnelsen av 2020 og noen måneder etter at pandemien brøt ut, og gir innblikk i hvordan toppledernes prioriteringer og kurs har forandret seg under pandemien. I 2020 deltok mer enn 1700 toppledere i undersøkelsen, og resultatene fra Norge, Sverige, Danmark og Finland er samlet i en egen rapport. 

Bærekraft kritisk for topplederrollen  

Undersøkelsen viser at nordiske toppledere betrakter bærekraft som en større og viktigere del av jobben sin enn før pandemien, og ser på evnen til å kontrollere klimarisiko som en viktig suksessfaktor for topplederrollen fremover.

– CEO Outlook viser at 71 prosent av de nordiske topplederne sier de ønsker å opprettholde klimagevinstene som har blitt realisert under pandemien, mens 75 prosent tror at de for å beholde jobben de neste fem årene må klare å håndtere klimarelatert risiko på en god måte, sier Lars Inge Pettersen, administrerende direktør i KPMG Norge.

Lars Inge Pettersen, administrerende direktør i KPMG Norge, forteller at samfunnsansvar, digitalisering og omstilling av arbeidsstyrken nå står øverst på toppledernes agenda.

Pandemien avdekker svakheter

Toppledernes oppfatning av de største risikoområdene når det kommer til videre vekst har også endret seg fundamentalt de siste månedene. Mens forsynings- og leveransekjeder knapt ble nevnt som risikoområde i starten av 2020 (kun 2 %), trekkes det nå frem som den aller største risikoen fremover (21 %), etterfulgt av cybersikkerhet (opp fra 9 % til 17 % de siste månedene). Over halvparten av de nordiske topplederne (54 %, sammenlignet med 67 % globalt), sier de som følge av pandemien må se på selskapets leveransekjeder med nye øyne.

– Pandemien avdekket store svakheter i de lange og komplekse forsynings- og leveransekjedene. Ledelsen har innsett at de ikke evner å håndtere disruptive og uforutsette hendelser, og derfor må ta grep for å redusere kompleksitet og usikkerhet. Videre digitalisering, med økt transparens og bruk av prediktive løsninger, avansert analyse og kunstig intelligens, vil bli helt sentralt i arbeidet med sikre forsynings- og leveransekjedene  og med det også videre vekst og lønnsomhet, forklarer Rune Skjelvan partner og leder for KPMGs rådgivningsvirksomhet.

Digitalt taktskifte i Norden

COVID-19 har satt fart på bruken og utviklingen av digitale løsninger hos ansatte, partnere og kunder. CEO Outlook 2020 viser at dette taktskiftet vært betydelig høyere i de nordiske landene. Over halvparten av de nordiske topplederne sier at de nå har tatt flere års byks fremover når det kommer til digitalisering og utvikling av neste generasjons driftsmodell (54 % mot 30 % globalt), samt utvikling av nye digitale forretningsmodeller og inntektsstrømmer (29 % mot 17 % globalt).

 Under pandemien har det vært et stort handlingsrom for å initiere og akselerere digitaliseringsprosjekter og innovasjon. Dette har gitt toppledere en unik mulighet til å ruste selskapene for fremtiden og behovet for mer bærekraftige og fleksible drifts- og forretningsmodeller. Nå er utfordringen å styre innsats og investeringer mot områder som gir oss mulighet for fremtidig vekst samtidig som cybersikkerhet og beredskap opprettholdes, sier Skjelvan.

Fjernledelse – den nye normalen

Lederrollen har blitt viktigere enn noen gang, med synlighet og nærvær som en viktig driver for engasjement og samarbeid hos en distribuert arbeidsstyrke. Lederne har nå blitt enda viktigere som kulturbærere og rollemodeller i en virtuell verden.

9 av 10 nordiske topplederne sier de planlegger å nedskalere kontorlokaler (69 % globalt), og det forventes at rundt 40 prosent av arbeidsstyrken vil fortsette å jobbe hjemmefra eller fra andre lokasjoner enn kontoret de neste par årene. Med det øker forventningene til god lederkommunikasjon, transparens og tettere oppfølging.

9 av 10 oppgir også at kommunikasjonen de har med sine medarbeidere har blitt bedre under krisen (68 % globalt), og 75 prosent sier de vil bygge videre på måten de nå samhandler og kommuniserer digitalt (77 % globalt). 88 prosent mener at jobbing fra distanse har gitt bedre tilgang til talenter (73 % globalt).

– Pandemien har gitt toppledere en klar oppfatning av mulighetene for fremtidens arbeidsstyrke. De forstår at det trengs en solid strategi, som ikke bare fokuserer på digital kommunikasjonsteknologi, men også hvordan bygge tillit, lede med empati og styrke relasjoner i en ny normal og forvalte en mangfoldig arbeidsstyrke, støttet av en tydelig visjon og verdier som gjør at ansatte er motiverte og ønsker å være med på endringsreisen, oppsummerer Lars Inge Pettersen, administrerende direktør i KPMG Norge.

Tar sin del av byrden

2020 er året hvor det i stor grad handler om virksomhetenes samfunnsbidrag, misjon og verdier, og hvordan selskapene kan ta ansvar for samfunn og medarbeidere i krisetid. Hele 96 prosent av de nordiske topplederne sier at selskapets “misjon” har gitt dem klare rammer for å ta raske og effektive COVID-19-relaterte beslutninger, sammenlignet med 77 prosent av topplederne globalt. Til tross for at færre nordiske enn globale toppledere sier de har blitt personlig berørt av pandemien (29 % mot 39 % globalt), har deres reaksjon tilsynelatende vært sterkere og mer empatisk.

Nordiske toppledere er blant annet mer villige til å dele på den økonomiske byrden. Mer enn 70 prosent har endret sin egen kompensasjon som et resultat av krisen. Samtidig planlegger 41 prosent å ofre egen bonus for 2020, sammenlignet med 18 prosent av de globale topplederne og bare 6 prosent i USA.

– Nordiske toppledere er sitt ansvar bevisst. Å kutte lederlønninger og bonuser er ikke bare en strategi for å påvirke bunnlinja, men også en måte å vise solidaritet og dele byrden med ansatte som har blitt berørt av krisen. Når verdier og samfunnsansvar ligger i bunnen er det enklere for ledere å prioritere innsatsen der det betyr aller mest. Måten selskapet møter egne ansatte, kunder og samfunnet i en krevende tid, er avgjørende for fremtidig lønnsomhet og vekst samt hvordan selskapet oppfattes, sier Pettersen.

Deloitte Norge tar opp åtte nye partnere

Opptak av nye partnere er en viktig, årlig hendelse i Deloitte. Opptaket er en sentral del av selskapets lederutvikling, og er et stort karriereskritt for den enkelte.

 

– Det er svært tilfredsstillende for oss å ta opp nye partnere i Deloitte. At vi tar opp syv nye partnere fra egne forretningsområder og kontorer, viser at vi har mange svært talentfulle og dyktige medarbeidere i firmaet, og at vi lykkes med å skape attraktive karriereveier for nye ledere. Dette er ledere som kommer til å levere verdi i markedet, være fremtidens ledere og rollemodeller innen eget fag. Jeg er stolt av de nye partnerne våre, sier Sjur Gaaseide, CEO i Deloitte Norge, om partneropptaket.

Nærmer seg målsetting om kvinneandel blant partnere

Med årets partneropptak er totalt 10 av 18 nye partnere i firmaet de siste to årene kvinner. Kvinneandelen i Deloittes partnerskap er nå på 22 prosent, og er med det i rute på å nå målsetningen om 24 prosent kvinnelige partnere i Deloitte Norge innen 2023.

– En god balanse mellom kvinner og menn i lederposisjoner er viktig i Deloitte. Det samme er mangfold på talenter med ulik bakgrunn og ulike egenskaper. Vi er kommet et stykke på vei, men vi er langt fra i mål. Vi vil fortsette det viktige arbeidet som er gjort i Deloitte de siste årene for å sikre at vi rekrutterer fra hele talentbasen, sier Gaaseide.

De nye partnerne er:

  • Joachim Eriksen, Partner i National Markets, Audit & Assurance, Oslo
  • Magnus Pensgård Gundersen, Partner i Audit & Assurance, Haugesund
  • Guro Magnetun Heimvik, Partner i National Markets, Audit & Assurance, Oslo
  • Lasse Vangstein, Partner og leder av tjenesteområdet Financial Risk Management, Risk Advisory, Oslo
  • Wensing Li, Partner og advokat med spesialfelt internasjonal bedrifts- og selskapsbeskatning, Tax & Legal, Oslo
  • André Rahlff, Partner og leder av Analytics & Cognitive, Consulting, Oslo
  • Bjørn Garman, Partner, spesialkompetanse blant annet innen forretningstransformasjon innen finans og forsikring, Consulting, Oslo

I tillegg til disse syv begynte Kjersti Thrane Stathopoulou som partner i Deloitte 1. juni 2020.

Nedgang i det danske konsulentmarkedet

Nye tall viser en nedgang i omsetningen for konsulentselskapene i Danmark på til sammen 12 prosent i 2. kvartal 2020 målt i forhold til første kvartal 2020, viser en analyse fra DI Rådgiverne i Danmark.

Det danske konsulentmarkedet viser klare tegn på nedgang: Spesielt innenfor segmentet markedsføring og kommunikasjon og Manegement Consulting, som har en nedgang på henholdsvis 24 og 15 prosent.
.

Spesielt eksportmarkedene underpresterer med en nedgang på 16 prosent. Tallene er mer usikre enn vanlig på grunn av selskapenes muligheter for utsatt merverdiavgift, melder DI rådgiverne.

Covid-19 setter fart på digitaliseringen av forsikringsbransjen

– De etablerte forsikringsselskapene må finne nye, digitale måter å møte kundenes behov på, når BigTech-selskaper og ikke-tradisjonelle aktører beveger seg inn på forsikringsområdet, viser ny rapport fra Capgemini.

 

Covid-19-pandemien fører til økte forventninger fra kundene, viser World InsurTech Report 2020. Det innebærer utvidet spillerom for InsurTech-aktører. Bakgrunnen for det er at kundenes nye forventninger stiller strengere krav til forsikringsselskapenes digitaliseringsarbeid.

Cecilie Vatn, forsikringsekspert i Capgemini Invent Norge, ser nå store bevegelser i den norske forsikringsbransjen, drevet frem av covid-19-pandemien.

Interessen for flere forsikringsprodukter har økt. Det samme har forventningene til kundeoppfølging i et tidsrom hvor presset har vært stort på kundeservicesiden. Det har bidratt til at flere enn vanlig har byttet forsikringsselskap, og vinnerne er de aktørene som allerede har gode digitale verktøy for tett kundeoppfølging. Dessuten har mange hatt mer tid til rådighet en periode, noe som også kan føre til at flere sonderer utvalget av tilbydere innenfor for eksempel forsikringssektoren, sier Vatn.

 

Årets World InsurTech Report 2020 viser at nordmenn ikke er like åpne for BigTech-aktører og mer utradisjonelle forsikringsleverandører som det vi ser på det globale markedet. Vi ser allikevel at norske kunder aktivt søker seg mot de mest digitale aktørene på jakt etter forsikringsprodukter gjennom covid-19-pandemien, sier Vatn.

Troen på BigTech-selskapene som mulige forsikringspartnere vokser internasjonalt. Globalt oppgir 36 prosent av forbrukerrespondentene i Capgeminis undersøkelse at de er villige til å kjøpe forsikring av BigTech-selskaper. Det er en vekst på seks prosentpoeng fra fjorårets undersøkelse. I Norge oppgir altså bare 15 prosent av respondentene at de er åpne for å tegne forsikring hos BigTech-selskaper. En forholdsvis markant nedgang fra Capgeminis 2018-undersøkelse.

Behovet for aktive strategier knyttet til digitalisering gjelder også for norske forsikringsaktører, der de aller best posisjonerte allerede har økt deres markedsandel siden mars i år, sier Vatn i Capgemini.

Covid-19-pandemiens påvirkning på forsikringsbransjen

Covid-19 påvirker forsikringsmarkedet på flere måter, både fordi pandemien utfordrer liv og helse, samtidig som reiser og bruk av bil reduseres. Dessuten opplever forsikringsaktørene økte forventninger fra kundene om tettere oppfølging. Gjennom pandemien har over 90 prosent av de etablerte selskapene kunnet drive kundearbeid som vanlig, men opplever samtidig at pandemien påvirker evnen både til å få nye kunder og til å holde på de eksisterende kundene. Rundt 61 prosent av forsikringsselskapene oppgav i juli at pandemien påvirket evnen til å øke kundetilfanget, mot 57 prosent i april.

BigTech-aktører digitaliserer kundereisen

Covid-19-pandemien er ikke den eneste utfordringen for forsikringsaktørenes evne til å skaffe, og holde på, kunder. BigTech-aktører har bidratt til å øke forventninger om tettere kundeoppfølging og respons i sanntid. Forbrukernes vilje til å kjøpe forsikring fra BigTech-aktører har økt fra 17 prosent i 2016 til 36 prosent i januar 2020, og videre opp til 44 prosent i april 2020. For å kunne konkurrere med BigTech-aktørene, må forsikringsselskapene tydeligere prioritere de områdene kundene oppgir som viktigst for seg: overlegen kundeopplevelse (94 prosent), trygge prosesser (90 prosent), sanntidsrespons (87 prosent) og det å være en omsorgsfull partner (86 prosent). Skybaserte tjenester og åpne plattformløsninger er avgjørende for kunne lykkes, men her ligger foreløpig store deler av forsikringsbransjen bak mer tech-orienterte aktører.

Mer konkurranse betyr mer samarbeid

Rapporten peker på at forsikringsselskapene enten kan utvikle eller kjøpe teknologi, eller innlede samarbeid. Dette på bakgrunn av avveininger mellom følgende fire faktorer:
Tid, investering, autonomi og differensiering.

Samarbeid via partnerskap er ofte den mest effektive måten å få tilgang til teknologien som trengs for å forbli konkurransedyktig i markedet. Partnerskap med spesialister kan bidra til at forsikringsaktørene kan fokusere på egen kjernekompetanse og levere bedre verdi til kundene, samtidig som de kan drive kostnadseffektivt. Viljen til samarbeid mellom aktører innenfor forsikringsområdet har økt, viser World InsurTech Report 2020:

  • 67 prosent av forsikringsselskapene ønsker å samarbeide med InsurTech-aktører
  • 85 prosent av InsurTech-aktørene vil samarbeide med teknologileverandører, mens 83 prosent vil samarbeide med forsikringsselskaper
  • Mer enn 60 prosent av forsikringsselskapene og InsurTech-aktørene er interessert i å samarbeide med BigTech-aktører

En ny tilnærming blir nødvendig for aktører i møte med nye forventninger og forutsetninger i forsikringsbransjen. Mer samarbeid og satsing på digitalisering kan sette de tradisjonelle aktørene bedre i stand til å fokusere på egen kjernekompetanse, og mer effektivt levere økt verdi for nye og eksisterende kunder.

Metode

World InsurTech Report (WITR) 2020 dekker alle de tre største segmentene innen forsikring: livsforsikring, ikke-livsforsikring og helseforsikring. Årets rapport tar innsikt fra to primære kilder – undersøkelser og intervjuer med tradisjonelle forsikringsselskaper og InsurTech-selskaper. Denne innsikten kommer fra samtaler og undersøkelser med 175 + ledere i relevante selskaper på tvers av 26 markeder: Argentina, Australia, Østerrike, Belgia, Brasil, Bulgaria, Canada, Kroatia, Frankrike, Tyskland, Hong Kong, India, Israel, Italia, Japan, Mexico, Singapore, Sør-Afrika, Spania, Sverige, Sveits, Nederland, Tyrkia, UAE, Storbritannia og USA.

 

Frykter masseoppsigelser i olje og gass

Olje- og gassindustrien nedbemanne i fjerde kvartal, i følge ManpowerGroups arbeidsmarkedsbarometer: Mangler plan for å ta vare på kompetanse, mener Bjørn Christian Bjørnsen i Experis.

Koronakrisen trigget tidenes ras i oljeprisen Dette ble starten på en global nedgang, som også har rammet norsk sokkel. Og verre skal det bli, ifølge arbeidsgiverne i ManpowerGroups arbeidsmarkedsbarometer. Hvert kvartal blir bedriftene spurt om de forventer oppbemanning eller nedbemanning det kommende kvartalet. Man trekker fra dem som skal nedbemanne fra dem som skal oppbemanne. Tallet man sitter igjen med kalles «netto bemanningsutsikter» og er en ledende indikator på sysselsettingen fremover.

For arbeidsgivere innenfor olje og gass er netto bemanningsutsikter for fjerde kvartal minus 15 prosent. Arbeidsgiverne er nå langt mer pessimistiske enn de var for tredje kvartal, da bemanningsutsiktene var 1 prosent.

– Det er stor usikkerhet i bransjen. Alle tror aktiviteten skal ned, spørsmålet er hvor dypt fallet blir, om det blir en korreksjon eller en ny massenedbemanning, sier Bjørn Bjørnsen, divisjonsdirektør for engineering i Experis.

Bjørn Christian Bjørnsen i Experis mener det mangler en plan for å ta vare på kompetanse i olje- og gassindustrien.

 

Han sier at mange i bransjen frykter at koronanedgangen kan bli verre enn nedturen i 2015, da 45 000 mistet jobben. Den høsten var netto bemanningsutsikter for oljebransjen minus 5 prosent.

– Stimuluspakken er ikke nok

Det har vært kjent lenge at aktivitetsnivået på norsk sokkel skal ned. SSBs nyeste prognoser er at investeringene vil falle 15 prosent neste år.

– Vi var allerede på vei mot en varslet reduksjon. Så kom dobbeltsmellen med korona. I april og mai så det skikkelig dystert ut, sier Bjørnsen.

Han sier at signalene fra bransjen har vært mer positive etter regjeringens krisepakke, men at situasjonen på lang sikt fortsatt er bekymringsverdig.

– Bransjen har i stor grad kommet seg over det første koronasjokket. Men man klarer ikke å gjøre noe med den underliggende reduksjonen i aktivitet. Det får ringvirkninger for hele samfunnet.

Grønn omstilling må bevare kompetanse

For å nå klimamålene må norsk industri omstille. Men Bjørnsen er bekymret for at det grønne skiftet vil skje på en måte der verdifull kompetanse går tapt.

– Selv om vi trenger langsiktige endringer, er det ikke korona som gjør at vi løser omstillingen på en god måte. Olje og gass sysselsetter mange mennesker, og det vil ta tid å absorbere kompetansen fra dette feltet. Dyktige fagfolk blir sittende uten å bruke kompetansen sin . Både enkeltmennesker og nasjonen Norge taper på det.

Under den forrige oljekrisen, så man mange eksempler på at høykompetent arbeidskraft flyttet seg til nye bransjer, som store infrastrukturprosjekter i det offentlige. Bjørnsen mener mye kompetanse fra oljebransjen vil være nyttig i andre sektorer, men at overgangen kan kreve omskolering. Der savner han en overordnet plan.

– Vi burde ha konkrete tiltak for å ivareta kompetanse-poolen. En arbeidstaker som tar et halvt år fri for å oppdatere kunnskapen sin må i dag betale for det selv. Da blir det en terskel for videreutdanning, og vi risikerer at kompetanse går til spille. Vi bør diskutere hvordan arbeidsgivere og staten kan senke den terskelen. Det ville alle tjene på.