Ledige stillinger



Se alle ledige stillinger

Støtte på jobben

06.03.08 - Vi trenger alle noen som lytter og forstår oss. Også på jobben.

Det er viktig å ta seg tid til å lytte til sine kollegaer.

 

 

Stressede kollegaer kan trenge å bli lyttet til , men unngå å falle i sympatifellen.

Det beste du kan gjøre når en kollega er  befinner seg i en vansekelig situasjon, er å ta seg tid til å lytte.  Men eksperter advarer mot å falle i sympatifellen hvis din kollega har problemer med ledelsen.

 

Før krisepunktet
Forsøk heller å støtte kollegene dine emosjonelt. Hvis  en av dine kollegaer har problemer bør du fange opp situasjonen før kollegaen din når et krisepunkt. Ofte er det best å oppsøke vedkommende på jobben slik at han slipper å forsøke å ta kontakt med deg, sier Michelle Tytherleigh, en forsker ved Bath University, til Times Higher Education.

 

Stressrelatert oppførsel
- Folk er ofte redde for å snakke om stress eller vanskeligheter på jobben, og har problemer med  selv å oppfatte at oppførselen dere er stressrelatert, sier hun. Man bør videre velge et privat sted for samtalen og det er viktig at man forsikrer sin stressede kollega om at det han sier ikke vil bli brukt mot ham.

 

Viktig med balanse
Tytherleigh understreker at alle arbeidstakere må greie å balansere sitt privatliv og sitt profesjonelle liv. Ledere må ha innsikt i hva som rører seg også i de ansattes privatliv.

 

-Det er viktig å ta kollegaers problemer på alvor og ikke dømme folk. Tenk på dem som medmennesker. Som leder bør du oppmuntre de ansatte til å ta opp saker og ha et åpent perspektiv, sier hun.

 

Les McMinn, leder for rådgivningssentret ved Surrey University advarer imidlertid mot amatør-rådgivning. Dersom din kollega har seriøse problemer, må han søke profesjonell hjelp.

 

Og hvis vedkommendes problemer er så store at han kan være en fare for seg selv eller andre, er utfordringen for deg som kollega ekstra delikat. Berger anbefaler at man utarbeider en strategi sammen med en tredje part. Men snakk med den det gjelder først – å gå bak ryggen på folk kan forverre situasjonen.

 

 



Abonner på nyheter fra Konsulentguiden »



Seneste 5 nyheter fra Konsulentguiden

18.10.17  Capgemini feirer 50!
15.09.17  10-årets beste!
05.09.17  Best å markedsføre med epost?
01.09.17  Danske konsulenter i vekst
18.08.17  Hall of fame

Nyhetsarkivet til Konsulentguiden »
Powered by i-tools